раніше, ніж у хлопчиків. Процес росту забезпечує гормональна регуляція, зокрема гормон росту, який виробляє передня частка гіпофіза. Припинення його секреції збігається зі статевим дозріванням. Пригадайте з курсу біології людини 8-го класу, що буває при зниженні або підвищенні гормональної активності передньої частки гіпофіза. У підлітковий період внутрішні органи теж зазнають деяких змін. Фізіологічна особливість серцево-судинної системи підлітка полягає у тому, що ріст серця випереджає збільшення діаметра судин. Це може спричинити тимчасовий розлад кровообігу, внаслідок чого спостерігаються запаморочення, тимчасові підвищення кров'яного тиску, порушення роботи серця. Такі зміни діяльності серцево-судинної системи з віком минають. Але саме в підлітковий період їх потрібно враховувати в режимі праці та відпочинку. Старший шкільний (юнацький) період збігається з періодом статевого дозрівання, яке супроводжується змінами діяльності залоз внутрішньої секреції. У цьому віці ріст і розвиток організму в основному завершується, всі системи органів практично досягають своєї зрілості. Однією з особливостей росту і розвитку дітей, відмічену із середини XX століття, є акселерація. У чому проявляється акселерація? Акселерація (див. § 26) проявляється в прискореному психічному і фізичному розвитку дітей. Доросла людина тепер у середньому на 10 см вища, ніж 100 років тому. Акселерація спостерігається вже на стадії внутрішньоутроб-ного розвитку, про що свідчать збільшення довжини тіла новонароджених на 0,5-1 см і збільшення їхньої маси на 50-100 г за останні 50 років. На сьогодні у більшості дівчат ріст припиняється у 16-17, у юнаків -у 18-19 років. Сучасні допризовники вищі за своїх однолітків 40-х років XX століття у середньому на 8 см. Які причини акселерації? Існує багато гіпотез щодо причин акселерації, які цікавлять медиків, біологів, педагогів, соціологів та психологів. Однією з причин прискорення розвитку людини вважають поліпшення умов життя, побуту і гігієни, харчування, більшим надходженням до організму білків і вітамінів. Щодо другої причини висловлюються міркування про можливий вплив електромагнітних хвиль, які виникають при роботі численної теле- і радіоапаратури. Існує думка щодо третьої причини стимулюючого впливу на ріст і розвиток дітей. Вона пов'язана зі зміною магнітного поля Землі, посиле-
|