конкретне образне мислення. Це означає, що кожна півкуля може самостійно забезпечити аналіз інформації, але тільки певної спрямованості. Мовні сигнали (звукові та письмові) сприймають слухові нервові центри, розташовані у скроневій частці кори, і зорові нервові центри, що містяться у тім'яній частці кори. Завдяки внутрішньокірковим зв'язкам ці нервові центри утворюють єдину функціональну систему, яка забезпечує сприйняття і аналіз різних форм мовних сигналів та їхнє звукове відтворення. Лінгвістичні здібності визначаються переважно лівою півкулею. Про це свідчать експериментальні та клінічні дані. Так, у деяких клінічних випадках, коли, наприклад, вся півкуля вражена пухлиною, хірурги вимушені видаляти кору усієї півкулі. У дорослих людей після видалення кори правої півкулі функція мови практично не порушується. Якщо ж видалена кора лівої півкулі, то мова втрачається назавжди. Але якщо таку операцію проводили на маленьких дітях, то майже ніякої різниці в ступені оволодіння мовою в цих дітей порівняно із здоровими немає. Тому припускають, що саме навчання мови відіграє роль пускового механізму для нормальної спеціалізації півкуль. Дані клініцистів свідчать про те, що доки мозок дитини «дозріває» (відомо, що мозок людини розвивається до 20 років), він має здатність до пластичності: при втраті будь-якої мозкової структури ті, що залишилися, беруть на себе її функцію. Тому фізична травма мозку у дитячому віці може виявитися непоміченою, а у дорослої людини така сама травма супроводжується тяжкими і глибокими психічними і відповідно поведінковими порушеннями. функціональна спеціалізація півкуль великого мозку 1. Що таке функціональна спеціалізація півкуль великого мозку? 2. Якими властивостями переважає ліва, а якими права півкуля великого мозку? ОБДАРОВАНІСТЬ, ЗДІБНОСТІ ТА СХИЛЬНОСТІ Що таке обдарованість? Обдарованість - це вияв природних можливостей організму людини, що значно перевищують середній рівень. Матеріальною основою цих можливостей, або задатків, є особливості будови та функціональні властивості головного мозку й окремих його аналізаторів. Це зумовлено тим, що найбільших успіхів людина досягає тоді, коли її здібності і
|