§16 УВАГА. ВИДИ І ВЛАСТИВОСТІ УВАГИ Що таке увага? Увага - це фактор, який керує вибором інформації для сприйняття. З погляду фізіології, увага - це процес, у результаті якого інформація дістає доступ до механізмів пам'яті й відповідно до свідомості. Таким чином, увага спрямовує нашу свідомість на сприйняття певного виду діяльності, об'єктів, явищ. Добра увага є неодмінною умовою успішної діяльності як для учня, так і для будь-якого фахівця: вчителя, водія, лікаря тощо. Неуважність людей призводить до нещасних випадків, аварій на виробництві, залізниці, електростанціях. Які розрізняють види уваги? Розрізняють мимовільну і довільну увагу. Мимовільна увага не залежить від волі та свідомості людини, виникає без будь-яких зусиль з боку людини. Важливим джерелом мимовільної уваги є інтерес людини до певних предметів або явищ: читання цікавої книги, перегляд цікавого фільму. Вагоме значення в прояві мимовільної уваги має внутрішня готовність людини до того чи іншого виду діяльності. Людина, захоплена якоюсь галуззю знань, мимоволі звертає увагу на інформацію (під час читання газет, журналів, перегляду телепередач тощо), пов'язану з нею. Це допомагає їй збагатити свої знання в окремій галузі. Біологічною основою мимовільної уваги є орієнтувальний рефлекс, який виникає щоразу, коли діє новий подразник або змінюється дія існуючих. Орієнтувальний рефлекс особливо яскраво виявляється у дітей. Тому його використовують для підтримання уваги під час навчання, пропонуючи послідовно переглядати наочні посібники. Довільна увага залежить від нашої волі та свідомості. Вона цілеспрямована, виникає внаслідок свідомо поставленої мети і потребує певних вольових зусиль. Здатність свідомо спрямовувати й підтримувати увагу надзвичайно важлива в різних сферах діяльності людини. Це допомагає людині досягти значних успіхів у навчанні, в певній діяльності. У психологічному розвантаженні людини важливими є постійні переходи від мимовільної до довільної уваги, їхнє чергування. Це економить енергію людини, підвищує продуктивність праці та ефективність навчання. Уявіть собі, що ви переглядаєте цікавий фільм по телевізору, а потрібно вчити уроки. Тож ви спочатку мусите зробити над собою вольове зусилля,
|