Що таке нам'ять? Який її механізм? Нам'ять - це психофізіологічний процес, за якого людина здатна фіксувати у мозку (запам'ятовувати), зберігати і відтворювати у потрібний момент раніше закладену інформацію, минулий досвід (дії, переживання тощо). Останніми роками механізм пам'яті інтенсивно досліджується. Феномен пам'яті включає три факти. Перший факт полягає в тому, що короткий ряд інформації легше запам'ятати, ніж довгий. Це означає, що інформація в нашій пам'яті зберігається за іншим принципом ніж, приміром, на магнітній плівці або ж в електронному блоці комп'ютера, коли запис може тривати доти, доки не скінчиться інформаційна ємність цих записувачів. Другий факт - це те, що ми запам'ятовуємо не стільки подробиці, скільки зміст, загальні положення. І, нарешті, третій факт. Досліджено, що в мозку утворюються сліди - відображення того, з чим людині доводилось стикатися в житті: різноманітні події, поведінка своя та інших людей, емоції, знання, вміння. Все це не зникає безслідно, а зберігається в мозку у вигляді пам'ятних слідів. Це сліди нервових процесів, що минули, але збереглися в корі великого мозку в результаті пластичності нервової системи. Будь-який спричинений зовнішнім подразником нервовий процес (збудження чи гальмування) залишає в нервовій системі певні функціональні зміни, які полегшують перебіг відповідних нервових процесів за їхнього повторення. Фізіологічні процеси, що відбуваються в корі великого мозку під час запам'ятовування, подібні до процесів, які відбуваються при сприйнятті: пам'ять залучає до роботи ті самі нервові центри, що й сприйняття. Однак під час сприйняття нервові процеси в корі великого мозку виникають безпосередньо у відповідь на дію зовнішнього подразника на органи чуттів, а пам'ять ґрунтується лише на їхніх слідах. Яке значення для людини мас: її нам'ять? Пам'ять допомагає людині оволодівати знаннями, вміннями, що накопичило людство за тисячоліття. Пам'ять зберігає індивідуальний досвід організму, забезпечує його використання для формування поведінки. Вона є основою навчання людини, постійного підвищення її інтелекту, передачі знань наступному поколінню. Для того, щоб краще користуватися своєю пам'яттю, зробити її продуктивнішою, необхідно знати її властивості.
|