минулому зіткнулася з якоюсь подією, з іншою людиною або ситуацією, які мали на неї сильний емоційний вплив. При новій зустрічі з ними людина знову переживає ті самі почуття. Це свідчить про те, що яскраві події глибоко фіксуються у нашій пам'яті та нашій свідомості. Образна пам'ять - це збереження в пам'яті та відтворення колись сприйнятого життєво важливого об'єкта, його просторового розташування, кольору тощо. Вона пов'язана з певною сенсорною системою, тому виділяють зорову, слухову, смакову, нюхову образну пам'ять. Має значення у найрізноманітніших галузях людської діяльності. Наприклад, для художника важлива зорова образна пам'ять, для музиканта -слухова, для конструктора - просторова. Словесно-логічна, або змістова, пам'ять - це запам'ятовування і зберігання у нам'яті, а потім відтворення прочитаних або почутих думок у словесній формі. При осмисленому запам'ятовуванні людина оперує, як правило, уявленнями і поняттями. Наприклад, учень на уроці запам'ятав пояснення вчителя. При відтворенні насамперед відбувається згадування понять, з якими довелося мати справу, і узагальнень. Ми легше згадуємо загальне, ніж конкретне. Звичайно, різні види пам'яті тісно пов'язані між собою і ніколи не «працюють» ізольовано. Чим відрізняється пам'ять різних людей? Індивідуальні відмінності у пам'яті різних людей полягають у швидкості та обсязі запам'ятовування, в міцності збереження, точності й швидкості відтворення інформації. Вони зумовлені як фізіологічними особливостями, так і умовами виховання. Одному учневі, щоб запам'ятати навчальний матеріал, потрібно довго працювати над ним, інший запам'ятовує його дуже швидко. Один учень і через кілька уроків може відтворити вивчений матеріал, інший на наступному уроці вже з певними зусиллями намагається його пригадати. Деякі люди швидко знаходять відповіді на поставлені запитання, інші, навіть маючи великий обсяг знань, не можуть у потрібний момент знайти відповідь. Проте не завжди ті, які швидко запам'ятовують, можуть досягти справжніх успіхів у навчанні. Як розвивати пам'ять? Як і всі функції організму, пам'ять можна розвивати, тренувати і зміцнювати. Щоб процес запам'ятовування відбувався найпродуктивніше, потрібно дотримуватися певних правил. Правило перше - намагайтеся ставитися до предмета, який запам'ятовуєте, з цікавістю.
|